LAATSTE NIEUWS EEN UPDATES

We houden je graag op de hoogte van alle nieuws en ontwikkelingen over onderwijs op afstand.

  • demiverhoef2000

Leren op afstand met Teams

Bijgewerkt: apr 20

https://ictheek.nl/how-to/leren-op-afstand-met-teams/?goal=0_99610cd154-9455c68249-67711163&mc_cid=9455c68249&mc_eid=8d24acd8ac#utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=ICTheek


Scholen blijven sowieso tot en met 6 april gesloten, om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Dit houdt in dat er nieuwe werkwijzen noodzakelijk zijn, om de leerlingen tóch de verplichte leerstof voor te kunnen schotelen. Microsoft Teams maakt leren op afstand mogelijk. Hieronder enkele tips over het effectief inzetten van een klasteam.  

Binnen het communicatie- en samenwerkingsplatform Teams kun je apart een klasteam, personeelsteam en/of een professionele learning community (PLC) aanmaken. In het klasteam kun je als leerkracht opdrachten uitzetten, bestanden delen, virtueel samenwerken, ingeleverde opdrachten nakijken en deze van gepersonaliseerde feedback voorzien. Je werkt in een beveiligde omgeving en alles wordt direct centraal opgeslagen. Zo houd je het klaslokaal toegankelijk via één centrale plek, vanaf je mobiel, tablet, pc of Chromebook. Dit zijn enkele handige tips voor het inzetten van een klasteam:

  • Forms: via Forms maak je eenvoudig opdrachten, quizzen, vragenlijsten en polls. Via deze online tool kunnen de leerlingen de opdrachten ook inleveren en kun je als leerkracht het gemaakte werk direct nakijken en van persoonlijke feedback voorzien.

  • Whiteboard: via het Microsoft Whiteboard kun je met jouw leerlingen samenwerken op een digitaal whiteboard. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een som uitwerken of een tekening maken op het whiteboard, zoals dat ook fysiek in de klas kan. De resultaten kun je opslaan en delen.

  • OneNote Class Notebook: elk klasteam is ook gekoppeld aan een eigen OneNote Class Notebook, een digitaal notitieblok waarin de leerlingen alleen of gezamenlijk aan een opdracht kunnen werken. Ook bevat het een ‘content library’ waar alle hand-outs en andere lesmaterialen op een centrale plek staan opgeslagen.

  • Externe applicaties toevoegen: naast functionaliteiten zoals OneNote kunnen scholen er ook voor kiezen om externe applicaties, zoals bijvoorbeeld Pollybot, binnen een Teams-kanaal beschikbaar te stellen. Door de keuze in leerapplicaties te vergroten, kun je meer variatie aanbrengen in de lessen, waardoor de leerlingen geïnteresseerd en betrokken blijven.

  • Scherm delen: je kunt de les interactief maken door jouw scherm te delen met de leerlingen en hen te vragen via de chatfunctie feedback te geven of vragen te stellen. Het is mogelijk je hele scherm te delen of slechts het beeld van één applicatie. Op deze manier kun je gezamenlijk met je leerlingen door een PowerPoint lopen, terwijl je deze mondeling toelicht.

  • Opnemen: elke groepssessie kun je opnemen voor het geval leerlingen niet live mee kunnen doen of de les later nog eens willen terugkijken.

  • Groepsgevoel: het is belangrijk om een groepsgevoel te creëren ondanks het feit dat iedereen thuis individueel achter zijn of haar device zit. Het groepsgevoel kun je stimuleren door groepswerk te geven en discussies tussen leerlingen aan te moedigen. Via de chatfunctie kunnen leerlingen overleggen over de opdracht en contact houden met hun klasgenoten.

  • Individuele aandacht: in deze digitale leeromgeving is het makkelijk de individuele leerling uit het oog te verliezen. Naast het groepsgesprek is het daarom mogelijk een één-op-één gesprek aan te gaan met leerlingen, zodat zij in een veilige omgeving kunnen aangeven of zij extra hulp nodig hebben. Het is eenvoudig om contact te houden via de chat-, audio- of videofunctie. In videogesprekken kun je een ‘vervaagde achtergrond’ instellen, zodat de leerling zich op jou kan focussen zonder afleidingen op de achtergrond.

  • Hou het leuk: in het klaslokaal, en al helemaal daarbuiten, is het soms moeilijk voor leerlingen om zich te concentreren. Probeer de lessen leuk en interactief te houden. Voor leuke activiteiten en challenges kun je een apart kanaal aanmaken. Bijvoorbeeld een kanaal waarin je leerlingen uitdaagt om de mooiste tekening te maken of foto’s kunnen te delen van hun lekkerste baksels.